Una bona manera
de dur-ho a terme és començar per una estructura simple d'aprenentatge
cooperatiu, preparar els equips de treball i aplicar-la en una sessió de
classe. Posteriorment, caldria observar i avaluar el seu resultat per a tornar a practicar-la, millorant els aspectes que sigan
necessaris. D'aquesta manera, anirem incorporant una a una les estructures de
treball en la pràctica habitual de l'aula, de forma gradual i seqüenciada. A
continuació, es detallen els passos concrets a donar i els aspectes fonamentals
a treballar per a dur a terme amb èxit la pràctica de l’aprenentatge cooperatiu
a l'aula.
1. Reforçar la cohesió i el grup
positiu de l'aula mitjançant dinàmiques de grup, jocs cooperatiu i
activitats.
2.Formar equips de treball cooperatiu. Per a les primeres experiències
d'aprenentatge cooperatiu a l'aula, s'organitzaran parelles heterogènies i
equips esporàdiques de quatre alumnes amb la finalitat d'observar com treballen
junts. Per al final del tercer trimestre, es formaran equips de quatre
membres, anomenats equips base, que treballaran de forma estable durant almenys
un mes. Al llarg del segon trimestre es faran canvis en els equips si fóra
oportú perquè, en el tercer, els equips base puguen treballar de forma estable.
Una de les claus de l'aprenentatge cooperatiu és que els equips basesiguenheterogenis.
D'altra banda,
cada grup podrà triar un nom, un dibuix, un color que els identifique. També
tindran espai assignat dins de la classe.
3.Aprendre a cooperar i a treballar en equip a
través de la pràctica i l'entrenament d'habilitats socials, resolució de
conflictes i habilitats de caràcter organitzatiu de l'equip. El treball en equip és una estratègia que
emprem per a aprendre, però també és un contingut que cal ensenyar. Certes
habilitats -l'ajuda mútua, participar, animar el treball en equip, comunicar-se
amb els altres adequadament, la resolució de conflictes-, en posar-les en
pràctica durant l'aprenentatge cooperatiu, afavoreixen que els alumnes les
vagen entrenant i millorant a mesura que avança el curs.
Algunes
estratègies perquè el treball dels equips siga efectiu són:
- Assignar rols rotatius cada dues setmanes als membres de l'equip base.
- Consensuar i tenir presents normes per al treball en equip i de convivència en l'aula.
- Establir un senyal de silenci.
- Avaluar el treball en equip.
- Assignar rols rotatius cada dues setmanes als membres de l'equip base.
- Consensuar i tenir presents normes per al treball en equip i de convivència en l'aula.
- Establir un senyal de silenci.
- Avaluar el treball en equip.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada